تدوین وطراحی استراتژی بازاریابی پایه وشالوده برنامه ریزی بازاریابی یک سازمان میباشد.یک برنامه بازاریابی که بصورت علمیو بر پایه استراتژی مناسب تنظیم شده باشد هسته موفقیت هر کسب و کاربوده وسازمان را به اهداف از پیش تعیین شده میرساند.
برنامه بازاریابی باید با توجه به منابع سازمان قابل اجرا بوده و دارای زمان بندی متناسب و شرح وتقسیم بندی دقیق وظایف باشد.
بطور قطع انجام این امریعنی نیاز به تخصص و استفاده از علوم وابسته داشته و کاری حساس و دقیق میباشد که آینده یک سازمان را رقم میزند. در این یادداشت سعی شده است تا بطور خلاصه و بر پایه اصول علمیمروری بر نحوه تدوین استراتژی و تنظیم برنامه بازاریابی صورت گیرد
تدوین استراتژی بازاریابی برای انواع کالا و خدمات شامل مراحل زیر میباشد :
1 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار هدف .
2 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار .
3 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات رقبا .
4 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات کانالهای توزیع
5 - تدوین استراتژی وآمیزه بازاریابی
1 - تجزیه و تحلیل و تدوین بازار هدف .
دموگرافی بازار هدف .
تفکیک خریدار از مصرف کننده .
تعیین چرخه خرید .
افراد تاثیر گذار بر خرید .
اهمیت کالا برای مصرف کننده .
علت احتیاج بازار هدف به کالای ما .
ارزشهای فراهم شده توسط کالا برای بازار هدف .
نحوه خرید از نظر اتفاقی یا برنامه ریزی شده .
نظر کلی و برداشتهای بازار هدف از کالا .
آیا کالا تامین کننده نیازها و توقعات بازار هدف میباشد؟
آیا قادر به حفظ بازار هدف برای مدت طولانی هستیم؟
آیا قادر به جذب مشتریان رقبا هستیم یا خیر؟
اطلاعات بازار هدف در مورد محصول ما به چه میزان میباشد؟
2 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار .
ماهیت بازار از نظر :
- اندازه، رشد بازار ، بخشهای مختلف بازار، جغرافیای بازار، چرخه حیات کالا
- عوامل رقابتی در بازار شامل :
- کیفیت، قیمت، تبلیغات،تحقیق و توسعه، خدمات
- روندهای بازار .
- بررسی انواع مختلف تقاضا در بازار :
- تقاضای پاسخ داده نشده، تقاضای مخفی، تقاضای منفی، تقاضای بیش از حد و ...
- بررسی نمودار عرضه و تقاضای بازار .
- شناخت رقبای فعال .
- شناخت رقبای با القوه .
-
3 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات رقبا .
بررسی موقعیت کالای سازمان در بازار از نظر
اندازه، سهم بازار، معروفیت، محبوبیت، تاریخچه
بررسی تغییرات سهم بازار شرکتهای مختلف .
بررسی منابع در اختیار سازمان .
بررسی روند رشد یا نزول سهم بازار شرکتها .
موانع ورود یا رشد سهم بازار و یا توسعه بازار .
اهداف و استراتژیهای رقابتی سازمان .
اهداف و استراتژیهای کوتاه و دراز مدت سازمان .
4 - تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات کانالهای توزیع .
بررسی نقاط ضعف و قدرت، فرصتها و تهدیدها .
زنجیره انتقال کالا از خط تولید به دست مصرف کننده .
نقش هر یک از دانههای زنجیره خط انتقال کالا از خط تولید به دست مصرف کننده .
میزان گستردگی پخش کالا .
قدرت و میزان تاثیر گذاری هر یک از عناصر زنجیره توزیع .
بررسی میزان منافع توزیع کنندگان .
بررسی کیفیت کار توزیع کنندگان .
بررسی روابط مالی رقبا با توزیع کنندگان
بررسی سیاستهای تشویقی رقبا در مورد توزیع کنندگان .
5 - تدوین استراتژی و آمیزه بازاریابی
کالا
قیمت
توزیع
ارتباط یکپارچه بازاریابی
برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی
جهت ارتباط با مشتریان- مصرف کنندگان نهایی و شناساندن محصولات از ارتباطات یکپارچه بازاریابی به شرح زیر استفاده میشود .
هدف برنامه
افزایش سطح آگاهی بازار هدف ، ایجاد انگیزه و تحریک جهت بوجود آمدن حرکت و انجام خرید بار اول یا خرید امتحانی .
مقدمه علمی
موفقیت هر گونه فعالیت تولیدی به 4 عامل کالا، قیمت، توزیع، ترویج، بستگی دارد. وظیفه مدیران بازاریابی برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای بخش ترویج و گسترش با تکیه بر آخرین روشها و دستاوردهای علمیو اجرای آنها میباشد. بدیهی است وظیفه و هدف اصلی این فعالیتها اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط با بازار هدف میباشد و زمانی این بخش مفید فایده خواهد بود که :
کالا دارای کیفیت، بسته بندی و شرایط مورد پسند بازار هدف باشد .
قیمت کالابا ماهیت کالا هماهنگ باشد .
توزیع مناسب و شبکه پخش کالا کار آمد باشد
استاندارد سازی برنامه
این برنامه تحت استاندارد بین المللی تهیه شده و لذا باید دارای سه خصوصیت زیر باشد :
1 - تنظیم بر پایه اطلاعات علمیو مطالعات بازار .
2 - تقسیم به مقاطع زمانی با قابلیت اندازه گیری نتایج .
3 - زیر نظر داشتن اوضاع کلی، محیط و خصوصا رقبای داخلی و خارجی جهت انجام تغییرات لازم .
اجرای برنامه
برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل اجزای زیر میباشد .
1 - تبلیغات
2 - روابط عمومی
3 - ارتقاء فروش
4 - بازاریابی مستقیم
5 - فروشهای مستقیم
تبلیغات :
ایجاد آگاهی در بازار هدف با استفاده رسانههای ارتباط جمعی طی مراحل زیر :
الف: شناسایی بازار هدف
ب: خلق و ساخت پیام مناسب
ج: برنامه ریزی رسانهها وبودجه بندی